De COVID19 pandemie heeft invloed gehad op alle aspecten van het openbare leven. We werken vanuit huis. Reizen is tot stilstand gekomen. De economie wordt op de proef gesteld en daarmee vrezen veel mensen voor hun baan. Voor migranten die in laaggeschoolde sectoren werken, heeft deze pandemie aanzienlijke problemen veroorzaakt. Het treft huishoudsters in het Midden-Oosten, die door hun werkgevers op straat werden achtergelaten en arbeidsmigranten in India die in de steden werken om voor hun gezinnen zorgen. Dit is niet alleen een probleem in landen met minder economische stabiliteit. Het gebeurt ook in Nederland. Bijvoorbeeld voor Carlo, een jongeman uit Colombia die werk vond als schoonmaker in Nederland. Toen de Nederlandse overheid in maart 2020 een lockdown had afgekondigd, zat hij zonder werk en inkomen. Worstelend om rond te komen, nam Carlo contact op met IOM.
Zonder de mogelijkheid naar huis terug te keren en gebrek aan inkomsten, zijn het vaak migranten die kwetsbaarheid ervaren. Tijdens de huidige pandemie hebben we meerdere verzoeken ontvangen van migranten die hun bron van inkomsten verloren. Niet wetende hoe zij huur en voedsel moesten betalen, en soms te moeten kiezen tussen de twee, wilden ze naar huis terug keren.
Toen Carlo contact op nam met onze counsellor Tina van Hoof, was nog niet bekend of er een mogelijkheid zou zijn voor IOM om te helpen bij zijn terugkeer. Maar kort daarna informeerde het Colombiaanse consulaat IOM van een mogelijke repatriëringsvlucht van Amsterdam naar Bogotá. Alle Colombiaanse migranten die sinds het begin van de lockdown contact hadden opgenomen met IOM, werden geadviseerd zich te registreren bij het consulaat om in aanmerking te komen voor de vlucht. Gangbare praktijk is dat een repatriëringsvlucht nog steeds door de passagier moet worden betaald. In dit geval was IOM in staat om dit te doen voor Carlo en de andere Colombianen geregistreerd voor vrijwillige terugkeer.Het was een echte teamprestatie
Er was weinig tijd om alle aanvragen klaar te hebben voor vertrek op de Colombiaanse chartervlucht en de migranten moesten worden geïnformeerd over de procedures en voorwaarden. "Het was een echte teamprestatie en met moderne technologie konden we elkaar direct informeren over dingen die gedaan en gecontroleerd moesten worden en om de migranten op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen, ook buiten de reguliere kantooruren", vertelt projectassistent Kamila van Maris, die de deelname van IOM aan de chartervlucht coördineerde.