Communiceren met het Beweegbare Midden in Nederland over het migratiedebat
Het aanpakken van de heersende negatieve verhalen en opvattingen over migratie blijft een gevoelig onderwerp. Vaak horen we de extreme tegenpolen in het debat; degenen die fel tegen migratie zijn versus degenen die er sterk voor zijn. Maar hoe zit het met de mensen die tussen de twee zitten?
Deze groep staat bekend als 'the Movable Middle' in het Engels, in het Nederlands het 'beweegbare midden'. Dit zijn groepen binnen de samenleving die voorstander kunnen zijn van migratie maar zich er tegelijkertijd tegen verzetten of aarzelen, of die vaak geen sterke mening hebben over het onderwerp.
Het 'Moving the Middle' project wil meer inzicht krijgen in wie het 'beweegbare midden' vormen en hoe zij het beste bereikt kunnen worden. Dit om bij te dragen aan de doelstelling van het bevorderen van een open en op feiten gebaseerd publiek debat en het in lijn met SDG 16 bevorderen van vreedzame en inclusieve samenlevingen voor iedereen.
Eerder onderzoek naar het 'beweegbare midden' is uitgevoerd in andere Europese landen. 'Moving the Middle' volgt een vergelijkbaar onderzoeksplan, maar richt zich op de Nederlandse context en implementeert een 'mixed methods’ onderzoeksmethode.
Het project vond plaats in Nederland en liep van 1 februari 2022 tot 30 april 2024.
Projectdoelen
Het project ondersteunt de onderstaande doelen:
- Het verbeteren van de sociale cohesie en het versterken van positieve verhalen (en meningen) over migranten.
- Het creëren van een meer inclusieve Nederlandse samenleving door het bevorderen van een open en inclusieve houding ten opzichte van migranten in Nederland binnen het “beweegbare midden”.
Het project staat onder toezicht van een Adviesraad voor Migrantenambassadeurs om de stem van migranten centraal te stellen in de projectprocessen (de Migrant Ambassador Advisory Board, MAAB). De adviesraad betaat uit vijf ambassadeurs die de diverse migratieachtergronden in Nederland weerspiegelen om input en advies te leveren in en door de activiteiten van het project.
Activiteiten
- Het uitvoeren van onderzoek om meer inzicht te krijgen in wie het Nederlandse beweegbare midden is, welke kenmerken ze hebben en welke meningen ze hebben over migratie. Deze inzichten worden uiteindelijk gebruikt om een communicatiestrategie te creëren om deze groep te benaderen en genuanceerder over migratie te berichten.
- Het ontwerpen en lanceren van een onlinecampagne om het Nederlandse beweegbare midden een genuanceerder beeld van migratie te geven.
- Het organiseren van lokale interculturele evenementen om het Nederlandse beweegbare midden in contact te brengen met nieuwkomers om (potentiële) schadelijke stereotypen te verminderen en sociale cohesie te bevorderen.
- Het verzamelen van alle bevindingen en het publiceren van twee kennisdossiers over:
- Hoe je genuanceerde en op feiten gebaseerde berichtgeving maakt om je te richten op het Nederlandse beweegbare midden.
- Hoe je interculturele evenementen organiseert om verschillende sociale groepen samen te brengen om nieuwe sociale banden te creëren.
Moving the Middle Kennisdossiers
Na het onderzoek in de eerste fase van het Moving the Middle-project bleven we achter met de vraag: wat nu? Dus namen we in fase 2 de volgende stap en richtten we ons op hoe we kennis het beste konden omzetten in praktijk.
In het tweede kennisdossier van het Moving the Middle-project werden vragen onderzocht als:
- Hoe kun je een nationale campagne opzetten om je te richten op de Nederlandse Movable Middle en hen bloot te stellen aan meer genuanceerde en op feiten gebaseerde berichtgeving over migratie?
- Waar moet je aan denken als je een intercultureel evenement organiseert om nieuwkomers en de Movable Middle bij elkaar te brengen?
Nieuwsgierig naar onze bevindingen en best practices?
Lees meer in ons nieuwste Kennisdossier!
Contact
Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met Sandra Kluivers, projectassistent via
Download de informatieflyer van "Moving the Middle"